(in the making) skrip animasi PENGEMBARAAN L. JALAK

hasil memuaskan selepas selesai menterjemahkan Panca, aku telah, dengan ini, akhirnya diberi kepercayaan serta kebebasan menulis skrip pertama hasil kerah otak aku sendiri bagi sebuah projek animasi 2D bertajuk Pengembaraan L. Jalak. Sebuah kisah berkonsepkan haiwan yang pelbagai ala-ala Kungfu Panda tu yag pandai bertarung; ilmu pertarungan, ilmu beladiri, penggunaan pelbagai senjata, jurus dan sewaktu dengannya. Apa yang seronok (sebenarnya tensen jugak), dalam pembinaan skrip cerita ni, aku kena gunakan ayat-ayat puitis, dramatis serta bahasa purbawara. Contohnya ketika hendak membuka langkah atau jurus sewaktu hendak memulakan pertarungan, gaya lenggok bahasa seperti berpantun kena la diselitkan. Contoh macam falsafah dalam persilatan, cara untuk mencabar secara lembut dan sopan. Macamtu la lebih kurang. Dari situ, kena la aku banyak membaca, menonton, cerita-cerita lama-lama nih. Maka, bermulalah penjelajahan Semerah Padi, Jalak Lenteng, Dang Anum, Seri Setia, Lela Manja, Lanchang Kuning, dan sebagai-bagainya... Bagus juga la sekarang ni ada cerita-cerita purba dimodenkan contoh PGL dan drama bersiri Keris Hitam Bersepuh Emas... Selain muvie, lagu-lagu juga kena dengar... Adoooo.... kajang pak malau la aku... haha...

Dilampirkan berikutnya adalah sinopsis ringkas cerita ni, hasil karya, idea, konsep dan pemikiran kerah otak Firdaus - dan juga bro Mushadie aka. Prem.

Tiada ulasan: