(promo)komik indie BADANG : CERITERA TIDAK TERHIKAYAT



Sebuah komik yang dihasilkan oleh artis-artis indie yang dipengaruhi oleh gaya artis-artis Barat contohnya Ashley Wood, Alex Ross, Stan Lee dan meminati gaya penulisan Bahasa Melayu lama. Komik ini berkisarkan tentang sebuah hikayat mengenai seorang pemuda bernama Badang, yang pekerjaannya merupakan seorang pengawal istana zaman pemerintahan Raja Iskandar Shah (1400). Badang hanya pemuda biasa namun dengan berlaku rentetan peristiwa tidak dijangka, menjadikannya gagah perkasa dan kegagahannya digunakan sebaiknya sehingga diiktiraf menjadi Laksamana Perang Melaka. Sehingga suatu ketika akibat rasa cinta yang tinggi, diperintah Badang oleh Raja Iskandar Shah untuk membawa pulang puteri raja dari kerajaan Majapahit dan peperangan besar berlaku antara dua kerajaan yang besar. Dengan memasukkan ciri-ciri mistik dan mitos seperti naga, gajah mina, cenderawasih, garuda dan busur Merong Mahawangsa menjadikan komik ini sesuatu yang harus dimiliki bagi pengumpul-pengumpul komik yang sukakan gaya penulisan dahulu kala dan gaya lukisan komik DC, Marvel, Dark Horse dan sebagainya.

RM 20.00 senaskah.
Terhad untuk 200 buku sahaja.
Cepat sebelum kehabisan.
Terima kasih kerana menyokong industri komik indie dan atas sokongan serta galakan yang diberi.

Tempahan dan sebarang pertanyaan boleh dibuat dengan menekan butang 'Like' pada laman facebook Ba-c Mente Inhouse, atau terus hubungi atau sms 017-7034363 (An).

mari meramaikan majlis ini


terpanggil oleh saudara Faizal Mukhtar yang memanggilku masuk ke ofisnya. Lalu, diserahkan padaku sebuah fail berformat pdf iaitu borang penyertaan sayembara penulisan. Penyertaan ini yang dibuka oleh ITBM - PENA - BERITA HARIAN serta merta menerobos masuk ke dalam piring akalku untuk aku mula berkarya semula.

Terbahagi kepada tiga kategori, malah terbuka kepada sesiapa sahaja yang ingin turut serta, penyertaan dan pertandingan sebegini lah yang terbaik untuk kita menunjukkan kemahiran dan yang penting, dapat mengasah bakat yang kita sendiri tidak tahu jauh duduknya di mana, terutamanya diri aku sendiri.

Maka, penulisan bermula. Pena diangkat. Punat-punat di papan kekunci bakal beraksi dengan tangkas dan ligatnya. Ayuh! Kita mulakan! Dengan berkat "Dengan Nama Allah"...

SEMANGAT GAHSING dianimasikan?


(mukadimah) setelah sekian lama tidak meng'update' blog aku nih... akhirnya aku berpeluang menulis kembali... setelah pelantar di'download' iaitu merupakan yang disebut sebagai... Google Chrome, alkisah sebab mozilla aku setting apa tak tau so tak boleh bukak Blogspot.

kulit muka hadapan komik
Semangat Gahsing

So... maka... bermulalah penulisan. Ketika sekitar tahun 2010, sebuah komik hasil nukilan Adiemus dan juga Firdaus iaitu Semangat Gahsing telah dikeluarkan oleh Komik M. Komik ini mendapat sambutan yang hangat juga oleh pembaca-pembaca komik di serata negara. Cerita tentang permainan gasing yang bukan sebarang gasing, tetapi gasing itu merupakan senjata yang berbentuk seakan gasing. Mempunyai tenaga, kemahiran serta kuasa tersendiri. Maka ia dikenali sebagai Gahsing.

Maka, sekitar tarikh 16 Januari 2012 (baru je lagi ni), Adiemus iaitu saudara Prem merangkap tuan direktor ku sendiri telah meng'assemble'kan aku untuk tugasan penting pre-produksi sebuah animasi, iaitu penulisan skrip. Dia telah memberikan tugas untuk aku menulis skrip bagi animasi yang diadaptasi dari komik ni. Perbincangan sebelum itu telah berlangsung selama beberapa hari untuk mengumpulkan semua tenaga kerja dan memahami apa tugas masing-masing.

Setelah empat hari aku menaip, siap sudahlah episod pertama dan sekarang ini dalam proses untuk menyiapkan 'trailer' animasi dan bersedia untuk ke stesen tv. Apa-apapun semoga berjaya. Amin~

kursus penulisan pertama


hampir terlupa untuk berbicara tentang hal mengenai aku menjadi pembantu bagi sebuah kursus penulisan. Dah alang-alang pergi ke kursus tu, maka aku pun yang bekerjaya sebagai seorang penulis inipun mengambil inisiatif untuk turut serta.

Pengalaman yang sangat membina, dan sangat mendalam. Banyak pengajaran dan pembelajaran yang berlaku dan apa yang diperolehi memang tidak ada, dan tidak boleh didapati dengan mudah atau disebarang tempat. Sebab, ini kira macam kita mengambil, berkongsi, dan diberikan pengetahuan yang dikongsi oleh orang-orang yang berpengalaman.

Dekat kursus ni jugalah, kita dapat berjumpa dengan 'otai-otai' penulisan terutama skrip lah. Memang tak rugi sebab aku dapat tambahkan keyakinan aku dalam mutu penulisan di masa-masa yang akan datang.

Diharap, andai ada sambungan untuk kursus ini nanti, kalau ada rezeki, diharap aku dapat turut serta lagi nanti. Insya-Allah. Semoga sukses dan terus sukses. Disini aku sertakan sekali, video yang telah dihasilkan oleh salah seorang 'otai' di kursus tersebut, untuk dikongsi bersama.

video